niedziela, 23 lipca 2017

Zabytkowy pociąg i parowóz Pt47-65 na stacji Olsztyn Zachodni




W piątek 21 lipca do Olsztyna zawitał zabytkowy pociąg ciągnięty przez polski parowóz Pt47-65. Pociąg wyruszył z Poznania i miał przyjechać na stację Olsztyn Zachodni o godz. 17:50. Przyjechał z godzinnym opóźnieniem.
Warto było czekać. Widok takiego pociągu to jak podróż w czasie. Sapanie, gwizdy parowozu, dym buchający z komina, jego ogromne koła z masą ruchomych elementów, zrobiły wrażanie na każdej osobie obecnej na peronie.

Trochę informacji ze strony parowozowniawolsztyn.pl
Parowóz Pt47-65 jest dumą parowozowni w Wolsztynie. Przeznaczony do prowadzenia pociągów pośpiesznych, ma cztery osie napędowe, moc 2000 KM i osiąga prędkość konstrukcyjną 110 km/h. Parowóz posiada tender 27D48, który mieści 27 m³ wody i wyposażony jest w automatyczny podajnik węgla systemu "stoker". W dwóch polskich fabrykach lokomotyw HCP w Poznaniu i "Fabloku" w Chrzanowie zbudowano łącznie 180 sztuk tych maszyn. Konstrukcja parowozu była oparta na przedwojennym typie Pt31, lecz została zmodernizowana. Egzemplarz stacjonujący w Wolsztynie Pt47-65 ma numer fabryczny 2065. Zbudowany został w Chrzanowie w roku 1949. Pełnił poprzednio służbę w lokomotywowniach Ostrów Wlkp. i Poznań Osobowa. 











3 komentarze:

  1. Właśnie takimi zestawami podróżowałem po kraju, ale jak się domyślasz było to dawno temu:)

    OdpowiedzUsuń
  2. W artykule jest błąd, parowóz nie posiada tendra 27D48 tylko 34D74 oraz nie ma mechanicznego podajnika węgla. Wiem, że dane są ze strony parowozowni - były one prawdziwe do 2009 roku, obecnie są już nieaktualne. To tylko taka uwaga drobna ;-)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, na fotografii numer na tendrze nie wyszedł wyraźnie, ale końcówkę 74 można odczytać. Dzięki.

      Usuń