piątek, 25 lutego 2022

Lwów, cmentarz Orląt Lwowskich i pancerni chłopcy

 


Już bardzo dawno temu trafiła w moje ręce powyższa fotografia z okresu międzywojennego, przedstawiająca pancernych chłopców pozujących przed wejściem na cmentarz Orląt Lwowskich. Od dawna chciałem tam pojechać, zrobić współczesne fotografie i przedstawić na blogu porównanie tego pięknego miejsca dawniej i dziś. Dwa lata temu już nawet wykupiłem wycieczkę do Lwowa - niestety rozpoczęła się epidemia i nic z tego nie wyszło. Teraz, kiedy wydawałoby się, że epidemia jest już w odwrocie, to rozpoczęła się wojna na Ukrainie.

Czy jeszcze kiedyś będę mógł odwiedzić piękny Lwów? I czy nic złego nie stanie sie naszemu cmentarzowi? Czytałem, że na Lwów również spadają rakiety.

Fotografia jest opisana na ofwrocie. Dolny napis brzmi: 

1 pułk czołgów z Żurawicy na cmentarzu "Obrońców Lwowa"

W Żurawicy znajduje się fort XII "Werner" Twierdzy Przemyśl. W forcie tym w latach 20-tych stacjonował 1. Pułk Czołgów. Pułk ten sformowany został wiosną 1919 roku w składzie Armii Polskiej we Francji z inicjatywy gen. Józefa Hallera i Komitetu Narodowego Polskiego w Paryżu. Pułk był pierwszą polską jednostką wojskową uzbrojoną w czołgi, która zapoczątkowała istnienie broni pancernej w wojskach II RP. W 1930 roku pułk został przeniesiony do Poznania.

A górny napis? Czy ktoś potrafi go rozszyfrować? 



3 komentarze:

  1. "Na cmentarzu Lwowie bardzo jest przyjemnie bo się my tulimy jak chłopcy pancerni" - wydaje mi się że tak brzmi napis, cmentarz napisany jest przez "ż" i nie jestem pewna co do "my tulimy".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Teraz jak to czytam, wydaje mi się, że tekst musi dokładnie tak brzmieć. Tylko "tulenie się" pancerniaków nie brzmi jakoś bojowo :)

      Usuń
  2. "lubimy " jest napisane. Ja porównałam literę "l" występującą w innym wyrazie.

    OdpowiedzUsuń