wtorek, 2 lutego 2010

Miss Polonia 1929, „Essex Super 6” i Olsztyn

Pierwsze wybory Miss Polonia w niepodległej Polsce odbyły się w styczniu 1929 roku. Zwyciężczynią została Władysława Kostakówna. Kim była? Skromną warszawską urzędniczką, żadną damą z koneksjami. Pracowała w Miejskiej Kasie Oszczędnościowej w Warszawie.
W konkursie Miss Polonia panna Kostakówna z kretesem pokonała swoje rywalki, reprezentujące właśnie tzw. „wyższe sfery” - hrabiankę Alinę Ryszczewską i Hannę Daszyńską.
Organizatorami konkursu były redakcje gazet "Światowid", "Kurier Czerwony" i "Express Poranny". Finał miał miejsce 27 stycznia. Jurorami byli znani artyści: pisarz i koneser kobiecej urody Tadeusz Boy-Żeleński, malarz, architekt o projektant mebli Karol Frycz, malarz Tadeusz Pruszkowski, rzeźbiarz Edward Wittig i drugi rzeźbiarz Henryk Kuna.
Co najśmieszniejsze, konkurs rozstrzygnięty został jedynie na podstawie przekazanych fotografii !!! Uśmiałem się po pachy. I co ? Okazało się, że panowie artyści mieli nosa !!! Panna Władysława podobno rzeczywiście była kobietą urodziwą, pełną wdzięku, która swoim uśmiechem potrafiła oczarować wszystkich panów. Jako zwyciężczyni konkursu została zaproszona na wybory Miss Europy do Paryża. W konkursie tym została pierwszą wicemiss Europy.
Po tym fakcie dyrekcja Miejskiej Kasy Oszczędnościowej nakazała przenieść biurko panny Kostakówny z piętra na parter. Nie chodziło w tym przypadku o darmową reklamę, a raczej o uniknięcie zamieszania, jakie powodowały tłumy panów wdrapujących się na piętro budynku, by zobaczyć śliczną urzędniczkę.

Pierwsze zdjęcie to francuska pocztówka, jedna z serii przedstawiających wszystkie uczestniczki konkursu Miss Europa w 1929 roku.


Na kolejnym notka prasowa z Tygodnika Ilustrowanego z 1929 roku informująca o udziale miss Kostakówny w konkursie „Miss Europy”:

Będąc już osobą sławną nasza pierwsza Miss Polonia mogła też sięgnąć po profity, jakie dawała reklama. W tym względzie do dzisiaj nic się nie zmieniło. Tu panna Kostakówna reklamuje przepiękny automobil – amerykańskiego rodowodu „Essex Super 6”. Reklama została zamieszczona również w „Tygodniku Ilustrowanym”.

Samochody Essex były również montowane w Europie - od 1922 roku w Wielkiej Brytanii, a w latach 1928-1930 w Niemczech. Tu interesująca reklama prasowa tego samochodu z 1929 roku – oczywiście również z „Tygodnika Ilustrowanego”:

W 1995 roku jeden z etapów Rajdu Dookoła Polski kończył się w Olsztynie. Na ulicy Staromiejskiej odbyła się prezentacja pojazdów. Jednym z nich był legendarny „Essex Super 6”:

Wiem, że to mało prawdopodobne – istnieje jednak, mały bo mały, ale zawsze cień szansy, że w tym właśnie automobilu siedziała Miss Polonia 1929, a pojazd jest egzemplarzem właśnie tym z reklamy z 1929 roku. Zawsze można pomarzyć, bo ile w końcu mogło być takich Essexów w przedwojennej Polsce ?

2 komentarze:

  1. jestem w posiadaniu cdałego albumu ze zdjęciami mis uniewersum i reszty misek od 1929 do 1932

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny blog. Uwielbiam takie klimaty i też lubię "wyciągać" ze zdjęcia jego historię - tyle, ile tylko się da. Teraz przy okazji wpisu o pierwszej Miss Polonii poszukałam w sieci więcej informacji o tej pięknej kobiecie. I zdałam sobie sprawę, że kiedy startował "nowy" konkurs - w latach osiemdziesiątych - pani Władysława żyła jeszcze...

    Z chęcią będę tu zaglądać.

    OdpowiedzUsuń