piątek, 6 marca 2015

Sterowiec Allegro w Olsztynie



Wśród badaczy historii Olsztyna sporo miejsca zajmuje ostatnio sprawa sterowców w Olsztynie - sprawa historii bazy sterowców w Dywitach oraz propagandowej wizyty w 1936 roku w Olsztynie dwóch największych niemieckich sterowców: "Hindenburg" i "Graf Zeppelin".
Niejako zapomniany pozostał natomiast epizod z 2007 roku - również "propagandowa" wizyta w Olsztynie sterowca Allegro. Od tej wizyty minęło już prawie 8 lat, można więc już dzisiaj powiedzieć, że była to również historyczna wizyta.

Sterowiec w barwach Allegeo, który latał nad Olsztynem w 2007 roku, to sterowiec o konstrukcji ciśnieniowej, czyli bez szkieletu. Dawne sterowce latające nad Olsztnem w okresie pierwszej wojny światowej i w 1936 roku były sterowcami o sztywnej konstrukcji szkieletowej.
Sterowiec widoczny na zdjęciach miał 60 metrów długości. Taki statek powietrzny jest dzisiaj czymś wyjątkowym, wywarł na mnie ogromne wrażenie, co widać po ilości zrobionych zdjęć. A nie wszystkie są tu opublikowane. Patrzyłem na niego jak mały chłopiec, który zobaczył coś pierwszy raz w życiu. Rzeczywiście - ja, chłopiec już duży  - widziałem sterowiec po raz pierwszy w życiu. Może tylko nie miałem otwartej z wrażenia buzi.

Można się tylko domyslać, jakie wrażenie na ówczesnych mieszkańcach Olsztyna zrobiły "Hindenburg" i "Graf Zeppelin". Pierwszy miał 245 metrów długości, drugi 236,6 metrów. Były więc ok. cztery razy dłuższe.

Poniżej - moja fotogaleria z 2007 roku:


1. Start, lot i lądowanie - lotnisko Dajtki







2. Sterowiec nad Olsztynem






3. Cumowanie sterowca





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz